6 Aralık’ta bu köşede yer alan “Yatırımcılarla ‘Mega’ Proje Teması: Gözler 14-15 Aralık’ta Yapılacak İhalelerde…” başlıklı yazımızda, 6 kez ertelenen Antalya-Alanya ve Ankara-Kırıkkale-Delice otoyol ihaleleri için yürütülen arka plan çalışmalarına çekmiştik.
İktidarın, 14 Aralık’ta Ankara-Kırıkkale-Delice ve 15 Aralık’ta Antalya-Alanya için yapılacak ihaleleri seçim öncesinde sonuçlandırmak istediğini, bu amaçla müteahhitlerle görüşmeler yapıldığını belirtmiş, müteahhitlerin ihalelere “davet” edildiklerini kayda geçirmiş ve eklemiştik:
“Kamu tarafında beklenti, 6 kez ertelenen ihalelerin 14 ve 15 Aralık’ta sonuçlanacağı yönünde…”
İKİ DEV İHALE
Karayolları Genel Müdürlüğü, 2023 yılının tamamlanmasına sayılı günler kala yap-işlet-devret (YİD) modeliyle inşa edilmesi öngörülen, euro üzerinden araç geçiş garantili iki otoyol projesi için ihaleleri yaptı.
İktidarın girişimleri sonuç verdi. Her iki projede de kamuoyunun, devletten aldıkları yüklü tutardaki ihaleler nedeniyle yakından tanıdığı müteahhitler öne çıktı.
14 Aralık’ta gerçekleştirilen Ankara-Kırıkkale-Delice Otoyolu ihalesine; Fernas İnşaat, Çelikler ve Makimsan-Caba İnşaat ortak girişim grubu katıldı. Fernas İnşaat, KDV hariç 43.5 milyar TL ile en iyi teklifi verdi.
Ertesi gün, 15 Aralık’ta Antalya-Alanya Otoyolu ihalesi gerçekleştirildi. Muhalefetin, devletten aldıkları ihaleler nedeniyle topa tuttuğu 5 müteahhit arasında yer alan Limak’ın yanı sıra Makimsan-Caba İnşaat ve Çelikler Taahhüt-YSE Yapı ortak girişim grubu katıldı.
Antalya-Alanya Otoyolu için en iyi teklifi, KDV hariç 76.7 milyar lira ile Limak verdi.
Söz konusu iki projenin 3 yılı yapım, 17 yılı da işletme olmak üzere toplam süresi 20 yıl.
Karayolları Genel Müdürlüğü, teklifleri teknik olarak değerlendirmeye başladı. Kısa süre içinde sonuçların açıklanacağı ifade edildi.
HEDEFLER TUTMADI
YİD modeliyle dolar ya da euro üzerinden geçiş garantisi verilen köprü ve otoyollarda, bugüne kadar hedefler tutturulamadı.
Devlet, bu projeleri, garanti edilen sayıda araç kullanmadığı için her yıl işletmeci şirketlere milyarlarca lira ödüyor.
2024 yılında Avrasya Tüneli’ne 4,9 milyar lira, köprü ve otoyollara da 73,8 milyar lira garanti ödenecek. Hesaplamalara göre izleyen yıllarda da ödemeler devam edecek.
OTOYOL PROJE ÖZELLİKLERİ
Ankara-Kırıkkale-Delice Projesi, 101 kilometre otoyol ve 19 kilometre bağlantı yolu olmak üzere toplam 120 kilometre uzunluğunda olacak.
Otoyol güzergâhı, mevcut Ankara Çevreyolu’nda yer alan Karapürçek Kavşağı ve Samsun Yolu Kavşağı’nın arasındaki Kızılcaköy bölgesinden başlayacak, Çerikli ilçesinin kuzeyinden Kırıkkale-Yozgat Devlet Yolu’na bağlanacak.
Antalya-Alanya Projesi, 84 kilometre 2×3 şeritli otoyol ve 38 kilometre 2×2 şeritli bağlantı yolu olmak üzere toplam 122 kilometre uzunluğunda olacak.
Serik Kavşağı’ndan başlayacak. Daha sonra doğuya yönelerek, Serik ve Manavgat ilçeleri sınırları içerisinde Toros Dağları’nın eteklerindeki koridoru takip edecek ve Konaklı’nın kuzeyinde Batı Kavşağı’nda sonlanacak.