Japonlardan çığır açan teknoloji: ‘Gökyüzündeki paratoner’

Japonya merkezli NTT Grubu, Şimşek Çekebilen İlk Drone’u Geliştirdi

Japonya merkezli teknoloji devi Nippon Telegraph and Telephone (NTT) grubu, dünyanın şimşek çekebilen ilk insansız hava aracını geliştirdiğini iddia etti. Zeus’un gökyüzündeki arabasını andıran bu yenilikçi drone, gök gürültülü fırtınalarda şimşekleri tetikleyip yönlendirme yeteneğine sahip.

Gökyüzündeki Paratoner: Şimşeği Yönlendiriyor

NTT grubuna göre, drone yerden havalanarak gökyüzündeki elektrik alanını etkileyebilecek bir pozisyona çıkıyor. Üzerindeki iletken tel aracılığıyla yere bağlı olan cihaz, yerle irtibat kurduğunda çevresindeki elektrik alanı yoğunlaşıyor ve bu da bir şimşeğin oluşmasını tetikliyor. Şirketin açıklamasına göre, cihaz şimşek çarpmasına rağmen görevine devam etti, yalnızca dış koruması kısmen eridi.

Testler, 13 Aralık 2024’te Japonya’nın Shimane bölgesinde bir fırtına sırasında gerçekleştirildi. Drone, 300 metreye kadar yükselerek iletken tel yardımıyla yere bağlandı. Yerdeki bir anahtar aracılığıyla elektriksel bağlantı sağlandı ve bu da şimşeğin doğrudan drone’a çarpmasını mümkün kıldı.

Drone’un şimşekten zarar görmemesi için metal bir Faraday kafesiyle kaplandığı belirtildi. Bu yapı, elektriği cihazın etrafından yönlendirerek elektromanyetik etkileşimi azaltıyor. NTT’nin laboratuvar testlerinde, drone yapay olarak oluşturulan ve doğadakinden beş kat daha güçlü şimşeklere maruz bırakıldı ve bu testleri büyük ölçüde başarıyla geçti.

Paratonerlerin Yerini Alabilir

NTT grubu, bu teknolojiyi sadece şehirleri ve altyapıyı korumak için değil, aynı zamanda şimşek enerjisini hasat edebilmek amacıyla da geliştirmek istediklerini belirtiyor. Ancak bu fikir, şu aşamada tamamen teorik. Çünkü şimşekten gelen devasa enerjiyi depolayacak ve kontrollü bir şekilde aktarabilecek bataryalar henüz mevcut değil.

Bugüne kadar binaların tepesine konulan paratonerler sınırlı koruma sağlayabiliyordu. Bazı araştırmacılar ise lazerle gökyüzüne atış yaparak şimşeği yönlendirme fikri üzerinde çalışıyordu. Ancak bu yaklaşım yıllar süren laboratuvar çalışmaları ve başarısız saha testleri sonucu sınırlı başarı sağladı. NTT’nin çözümü ise aktif müdahale ve yönlendirme üzerine kurulu.

Related Posts

İşte 1 milyon 500 bin TL altındaki otomobiller! Bu listeye bakmadan sakın araç almayın…

Araç sahibi olmak isteyenler için otomobil fiyatları Temmuz ayında yeniden gündemin merkezine oturdu. Artan maliyetler ve piyasa hareketliliği karşısında bütçesini korumak isteyen sürücüler, 1 milyon 500 bin TL altındaki sıfır otomobilleri mercek altına aldı.

Türkiye Wushu Kung Fu Federasyonu Başkanı Akyüz Kayseri’de sporcularla buluştu

Türkiye Wushu Kung Fu Federasyonu Başkanı Abdurrahman Akyüz, Kayseri’de sporcularla buluştu.

Otomotiv devi Stellantis’te kriz: Üretim tesisleri kapanabilir

Avrupa’nın en büyük otomobil üreticilerinden Stellantis, Avrupa Birliği’nin karbon emisyonlarına yönelik sıkılaştırılmış hedefleri nedeniyle zorlu bir sürecin eşiğinde. Şirketin Avrupa Başkanı Jean-Philippe Imparato, mevcut şartlar altında bu hedeflere ulaşmanın mümkün olmadığını belirterek, Stellantis’in 2,5 milyar euroya kadar para cezası riskiyle karşı karşıya olduğunu dile getirdi.

Xiaomi Open Headphones Pro modelini tanıttı

Xiaomi yeni ürünlerini tanıtmıştı. Bunlardan biri de Open Headphones Pro oluyor.

Merkür’ün yüzeyi kağıt gibi buruşuyor

Merkür’ün kabuğu çatlaklar ve yükselen uçurumlarla kaplı. Ancak son araştırmalar, bunun sadece eski zamanlardaki soğumadan kaynaklanmadığını gösteriyor.

ChatGPT’ye bir çocuğun nasıl para kazanacağını sordu: Yanıtlar gerçeklikten o kadar kopuk ki…

OpenAI’nin yapay zekâ modeli ChatGPT’ye basit bir soru yöneltildi: “Bir çocuk nasıl para kazanabilir?” Verdiği yanıtlar ilk bakışta sevimli ve öğretici görünse de, dikkatli incelendiğinde günümüzün ekonomik ve sosyal gerçekliklerinden oldukça uzak bir tablo çizdiği görülüyor.